目視と電視の狭間
-《家具の光学》制作ノート-
瀧健太郎 English below
《家具の光学》は、カメラ・オブスクラの仕組みを応用したインスタレーションとオブジェのシリーズです。窓や外部の景色に近い場所に設置することで、暗箱の中に鮮明なイメージを投影することができます。タイトルはエリック・サティの「家具の音楽」から拝借しました。サティは1920年代、意識的に聴かれる音楽ではなく、家具や調度品のように空間に自然に存在し、行為を妨げない音楽を提案しました。拙作もまた、意識的に鑑賞される映像作品ではなく、そこにあるだけで風景やイメージを提示することを意図しています。そしてそれを広義の環境・公共空間に展開することを視野に入れました。電子映像に満ちた日常に、あえてアナログで光学的な「見る」体験を差し挟みたいと考えています。
制作の経緯
《家具の光学》シリーズは一昨年の春に着手しました。最初はマルチ画面型の《アルゴスI》、続いて《カメラ・オブスクラ=スツール》、携帯型の《アルゴスII》、テーブル上の《カメラ・オブスクラ=テーブル》を制作。さらに今年の夏には、複数の暗箱を吊り下げる《カメラ・オブスクラ=モビール》や、頭部に装着する《アルゴスIII:カメラ・オブスクラ=ヘッドギア》を発表しました。その後も展示直前まで、《階段箪笥》や《アクセサリー入れ》といった家具型の作品を制作しました。
私がカメラ・オブスクラに興味を持ったきっかけは、約10年前、橋本典久氏と共に担当していた美大での実習授業です。初回には必ず、学生が段ボールと虫眼鏡、トレーシングペーパーで簡易のカメラ・オブスクラを作り、初めて像が結ばれる瞬間に立ち会いました。以来、自身のオブジェ作品にも応用し、横浜や福岡での展覧会、さらに黄金町の《E-Nightwatch E-夜警》(2023)にも出品しています。
各作品の概要
《カメラ・オブスクラ=スツール Camera Obscura=Stool》
座面と背面に外の風景が映る椅子型作品です。ナムジュン・パイクの《TVチェア》(1968)に想を得つつも、倉俣史朗の家具デザインからより強く影響を受けました。試作の段階で、座面には正像、背面には倒立像を映し、同じ風景を異なるかたちで比較できることを確認しました。座ると像は隠れますが、自身の背中を窓に向ければ「風景の上に座る」という体験を得られます。
《カメラ・オブスクラ=テーブル Camera Obscura=Table》
テーブルの上に風景を投影する装置です。皿や書物の上を人や車が通過していく様子は、箱庭的なイリュージョンを生みます。
《カメラ・オブスクラ=モビール Camera Obscura=Mobile》
木製の暗箱を吊り下げ、ゆっくりと揺れながら映す対象を変えていくモビール作品です。以前の《監視の詩学 Poetics of Surveillance》(2022)での試作を発展させ、今回はよりエレガントで温かみのある仕上がりを目指しました。
これら三作には、ブライアン・イーノが立ち上げた「オブスキュア・レコード」からの一枚、ペンギン・カフェ・オーケストラのLPを微かに流しています。「Obscure(曖昧な/暗い)」という語は「Camera Obscura(暗箱)」と同語源であり、サティやイーノが目指した音楽的背景とも響き合っています。
《アルゴスI/II/III》
《アルゴスI》は複眼的なマルチスクリーン装置で、同じ風景を異なる焦点・画角で映し出します。改良版の《アルゴスII》は折り畳み可能な携帯型で、実際にローマや大阪での旅を撮影した映像を《箱詰めの旅 Boxed Travels》(2025)として上映しています。
最新作《アルゴスIII:カメラ・オブスクラ=ヘッドギア》は、観客が装着し歩き回ることで、多方向のレンズにより複雑な映像体験を楽しむ作品です。
《家具の光学:階段箪笥/アクセサリー入れ Furniture Optics: Step Shelf / Accessory Case》
棚や箪笥を視覚装置に転用し、引き出しのように多方向から風景を鑑賞できる作品です。公共空間に設置することで偶然の観客を巻き込み、風景やアート鑑賞の在り方を問い直す試みです。
結びに
カメラ・オブスクラの魅力は「見る」という営みの原理を可視化する点にあります。肉眼で直接見る「目視」と、現代の電子的イメージ=「電視」の間に位置する装置として、カメラ・オブスクラは独自の体験を提供します。《アルゴス》シリーズは、ギリシャ神話の百目の巨人アルゴスに倣い、複数のレンズで光がある限り映像を映し続けます。スマートフォンで容易に動画を閲覧できる時代にあえて、風景を「切り取って見る」こと、「アートを鑑賞する」ことを改めて考える契機となれば幸いです。
Between Vision and Television— Notes on the Making of “Furniture Optics”
Kentaro TAKI
Furniture Optics is a series of installations and objects that employ the mechanism of the camera obscura. Installed near windows or exterior views, the darkened boxes clearly project the surrounding scenery. The title is borrowed from Erik Satie’s Musique d’ameublement (Furniture Music). In the 1920s, Satie proposed music that would not demand focused listening, but rather exist in a space like furniture—natural and unobtrusive. Likewise, my works are not intended solely for conscious viewing but are meant to present images simply by being there. The project is conceived with the possibility of extending into broader environments and public spaces. Amid today’s flood of electronic images, I wanted to reintroduce an analog, optical way of “seeing.”
Background
I began the Furniture Optics series in the spring of 2023. The first work was the multi-screen piece Argus I, followed by Camera Obscura = Stool, the portable Argus II, Camera Obscura = Table, and in the summer of 2024, Camera Obscura = Mobile and Argus III: Camera Obscura = Headgear. Just before this exhibition, I also created Step Shelf and Accessory Case.
My interest in the camera obscura originates about a decade ago, when I co-taught a university studio class with Norihisa Hashimoto. On the first day, every student built a simple camera obscura from cardboard, a magnifying glass, and tracing paper. Watching them experience the projected image for the first time was always a striking moment. Later I incorporated the device into my own object works, including figure-like sculptures with lenses and screens mounted on the head. These were exhibited in Yokohama and Fukuoka, as well as at the exhibition E-Nightwatch E-Yakei (2023) in Koganecho, Yokohama.
Selected Works
Camera Obscura = Stool
The seat and backrest project the outside scenery. The idea recalls Nam June Paik’s TV Chair (1968), in which a TV monitor was embedded in the seat, but I was more directly inspired by Shiro Kuramata’s furniture designs. By experimenting with lenses, mirrors, and prototypes, I created a chair where the same view appears as both upright and inverted images. When one turns one’s back toward the window, the experience of “sitting on the landscape” becomes possible.
Camera Obscura = Table
This device projects scenery onto the tabletop, so that plates or books become screens. When people or cars pass outside, their images move across the dishes, producing a miniature, diorama-like illusion.
Camera Obscura = Mobile
Dark wooden boxes equipped with lenses and screens are suspended by threads, gently moving and shifting the projected views. This work developed from my earlier Poetics of Surveillance (2022), which employed cameras and monitors in a mobile-like balance. In contrast, the new version emphasizes warmth and elegance.
These three works are accompanied by faint background music: the Penguin Cafe Orchestra LP released on Brian Eno’s “Obscure Records” in 1975. The label’s name, Obscure—meaning “dim” or “unclear”—shares the same etymology as obscura in camera obscura, and also echoes Satie’s concept of “furniture music.”
Argus I / II / III
Argus I is a multi-screen device with independent lenses and focal lengths, enabling a poly-perspective view of the same scene. Argus II is a smaller, portable version with foldable paper structure, designed for travel use. It was recently used to record views from the Colosseum in Rome, a train to the airport, a hotel window, and later from Osaka’s Cosmo Tower and a Shinkansen passing Mount Fuji. These recordings appear in the single-channel video Boxed Travels (2025).
Argus III: Camera Obscura = Headgear is a wearable version with multiple lenses pointing in different directions. Visitors can walk around with the device, experiencing a shifting composite of upright and inverted images, cropped in squares, triangles, or circles—an insect-eye view of the world.
Furniture Optics: Step Shelf / Accessory Case
Wooden furniture pieces are adapted into optical devices, projecting multiple views as if pulling out drawers. Installed in public space, they invite passersby to engage with the surrounding scenery in a primitive yet playful way, reframing everyday perception.
Closing Thoughts
The fascination of the camera obscura lies in its ability to structure the basic principle of vision. If direct sight is “vision,” and modern media environments are dominated by electronic “tele-vision,” then the camera obscura occupies the interval “between vision and television.” The Argus series, named after the hundred-eyed giant from Greek mythology, continues to project quietly through its multiple lenses as long as light exists. In an age when moving images are instantly available on smartphones, I hope these works provide an occasion to reconsider what it means to “frame a view” and “experience art.”
0 件のコメント:
コメントを投稿